Сzy duży operator logistyczny zawsze jest najlepszym rozwiązaniem dla Klienta poszukującego obsługi logistycznej?

Na polskim rynku usług logistyc

Spośród nich wyróżnić możemy ok 20 dużych operatorów logistycznych z kapitałem zagranicznym, ponad 4000 firm spedycyjnych i około 85 000 przewoźników.

Jak wybrać dobrego spedytora i czy warto go szukać po za top-10 w „googlu”?

 

 

Niewątpliwie duży operator ma swoje plusy:

  • kompleksowość – duży operator jest w stanie zaoferować spory wachlarz usług
  • wsparcie IT – często operator umożliwia integrację systemów informatycznych – głównie magazynowych
  • naogół niezawodne usługi transportowe – stosunkowo terminowe i przewidywalne, zgodne z cennikiem
  • często okazyjne ceny na aktualnie promowany kierunek

Do minusów globalnych operatorów należy zaliczyć:

  • anonimowość – jeśli nie jesteś kluczowym Klientem, pozostaniesz tylko trybikiem w maszynie. Przypisany opiekun nie jest w stanie dobrze obsłużyć 100-150 przypisanych do niego firm
  • bezwładność – często spędzimy sporo czasu na infolinii w błahej sprawie, a bez numeru klienta nikt nie będzie w stanie zlokalizować naszej firmy. Nie życzymy nikomu uzyskiwania korekty faktury lub konieczności wnoszenia poprawek w dane firmowe
  • pozornie niskie ceny usług – niejednokrotnie niska cena w ofercie zostanie „dociążona” opłatami dodatkowymi na fakturze
  • wybiórcze podejście do ładunków – każdy operator lubi szablonowe kartony lub piętrowalne palety o wymiarach 120×80. Z obsługą wszystkiego co wykracza po za normy wymiarowe i wagowe – będą mieli problem.
  • ograniczona geografia przewozów – typowe i uczęszczane kierunki z długim czasem dostawy to domena dużych operatorów, tam gdzie liczy się elastyczność i szybkość reakcji operator nie koniecznie jest najlepszym wyjściem
  • brak kontaktu i kontroli nad kierowcą wiozącym dany ładunek
  • biurokracja

Alternatywą jest wyspecjalizowana w danych usługach i kierunkach firma spedycyjna. Z naszego doświadczenia wynika, że mniejsza firma wykona szereg usług logistycznych lepiej niż duży operator o dźwięcznej i znanej nazwie.

Co oferuje taka firma:

  • rozpoznanie – wypytają o każdy szczegół planowanej wysyłki ładunków, od miejsc odprawy celnej, po wartość towaru i bazę Incoterms
  • doradztwo – jeśli wybrane wstępnie rozwiązanie logistyczne nie będzie optymalnym, bez wahania zaproponują skuteczniejsze lub bezpieczniejsze. Można liczyć na dogłębne wytłumaczenie związków przyczynowo-skutkowych i realiów w kraju wysyłki.
  • kompleksowość – w tym ujęciu kompleksowość należy traktować jak załatwienie wszystkich formalności, czynności logistycznych w kraju wysyłki i kraju nadania od A do Z. Najczęściej zajmą się dosłownie wszystkim.
  • optymalizacja kosztów – za tą samą cenę otrzymacie Państwo o wiele więcej niż u dużego operatora logistycznego
  • sieć kontaktów – załatwienie formalności na cle w Rosji? – nie ma problemu; Problem na granicy – już to załatwiamy; Telefon do kierowcy – bardzo proszę; Brakuje tłumaczenia faktury – już to robimy, przy okazji złożymy dokumenty na uzyskanie certyfikatu
  • brak anonimowości – każdy Klient w takiej firmie jest dobrze znany, często osobiście. Co najważniejsze – spedytor doskonale zna specyfikę działalności Klienta i dopasowuje się do rytmu jego biznesu.
  • brak biurokracji – większość spraw da się załatwić od ręki
  • szybkość decyzji i brak biurokracji – struktura takich firm nie wymaga wielotygodniowych konsultacji i ustaleń. Decyzje podejmowane są praktycznie od ręki

Które rozwiązanie wybrać (w subiektywnym ujęciu)?

Jeśli masz globalny biznes, pracujesz w korporacji, masz stały wolumen wysyłek, z pewnym i gwarantowanym planem produkcji, możesz pozwolić sobie na długi czas dostawy (w zamian za stały cennik przewozów), operacje logistyczne nie są skomplikowane i można je planować z wyprzedzeniem, wymagasz integracji systemów IT (API, EDI etc.) – lepszym rozwiązaniem będzie duży operator logistyczny.

Jeśli masz nieregularne wysyłki, o nieregularnych kształtach i wadze, dużą sezonowość transportów, wysyłki importowe i eksportowe po za Unię Europejską, wysyłki „na wczoraj”, krótki czas dostaw, wolisz trzymać pod kontrolą procesy logistyczne, lubisz mieć informację na bieżąco,

 

potrzebujesz wsparcia merytorycznego w zakresie spedycji, transportu, obsługi celnej, chcesz mieć możliwość negocjacji cen i warunków współpracy – Twoim partnerem powinna być każda inna firma spedycyjna oprócz dużego operatora.