Drobnica, dedyk czy doładunek?
Rozwój małego i średniego biznesu oraz szybko postępujący rozwój ”epoki informacyjnej globalizacji” nieuchronnie prowadzą do poszerzania nie tylko kręgu znajomych ale także do szybkiego rozwoju stosunków biznesowych.
Przedsiębiorczy Polacy z powodzeniem rozkręcają drobne firmy, z powodzeniem penetrując coraz to bardziej odległe i egzotyczne rynki. Według statystyk GUS w 2011 roku 48,5% PKB wytworzyły małe i średnie przedsiębiorstwa, a 30% z nich stanowią mikrofirmy.
W odpowiedzi na potrzeby producentów towarów firmy logistyczne rozwijają sieć połączeń drobnicowych oraz szybko uzupełniają brakujące elementy sieci np. drobnicą do Rosji, Mołdawii, Gruzji.
Usługi drobnicowe nie są już tylko uzupełnieniem portfolio operatorów logistycznych, to od dawna odrębna gałąź branży TSL i to jedna z najbardziej dochodowych i prężnie rozwijających. Mamy na rynku zarówno drobnicowych gigantów, którzy jeżdżą „wszędzie” ale także i wąsko wyspecjalizowane firmy drobnicowe – np. drobnica do Rosji, drobnica do Skandynawii lub Kazachstanu.
Na co należy zwracać uwagę przy wyborze operatora drobnicowego?
Na początku musimy wyznaczyć wyraźną granicę pomiędzy drobnicą krajową a drobnicą międzynarodową.
W drobnicy krajowej liczącymi się graczami są firmy posiadające gęstą sieć oddziałów i bardzo rozbudowaną sieć drobnicową w danym obszarze geograficznym.
Kryteria wyboru w tym przypadku są proste – czas dostawy i cena za dostawę jednostki ładunkowej (często paletowej).
Na rynku polskim mamy wielu operatorów logistycznych świadczących krajowe usługi drobnicowe i w tym segmencie rynek można uznać za nasycony. Stawki poszczególnych firm są niezwykle zbliżone do siebie i wybór właściwej firmy stanowi nie lada wyzwanie. Często walkę o klienta wygrywa się znaną marką i jakością obsługi klienta.
Podobnie sytuacja wygląda w dostawie drobnicy na rynek Unii Europejskiej. Większość polskich firm logistycznych oferuje połączenia drobnicowe ze wszystkimi krajami europy Zachodniej i Południowej.
Zróżnicowanie cenowe jest większe, rozrzut cenowy niejednokrotnie wynosi ponad 100%.
Już na tym odcinku można zauważyć różnice w podejściu do tworzenia połączeń drobnicowych – firmy wielonarodowe tworzą sieć na bazie własnych oddziałów, firmy o lokalnym zasięgu – poszukują lokalnych partnerów w poszczególnych krajach. Czy klient musi to wiedzieć ? Niekoniecznie. Czy może to odczuć? Zdecydowanie tak. Choćby poprzez znacznie wydłużony czas dostawy i niejasności co do miejsca położenia przesyłki w sieci. Pół biedy jeśli długi czas dostawy idzie w parze z atrakcyjną ceną usługi. Znacznie gorzej (a występuje to niestety nagminnie) gdy płacimy wysoką cenę za słabej jakości serwis.
Teoretycznie i operacyjnie dostawy drobnicy wewnątrz UE niewiele różnią się od drobnicy krajowej.
Zupełnie inaczej wygląda dostawa drobnicy po za Unię Europejską. Schematy logistyczne (trasa przewozu ładunku) i ich tworzenie zajmują sporo czasu i nierzadko wydają się nielogiczne (np. dostawa z Polski do Kazachstanu przez Norwegię i Finlandię).
Każdy z krajów liczących się w handlu międzynarodowym ma własną specyfikę.
Tak na przykład kraje Europy Wschodniej mają bardzo skomplikowany i specyficzny system celny. Obsługa Celna w dostawie do Rosji czy Białorusi stanowi kluczowy problem dla firm logistycznych. Problemem nie jest sama Obsługa Celna – od tego są pracownicy agencji celnych na miejscu. Problemem jest koszt odprawy celnej który w przypadku Rosji jest aż 20-25 krotnie wyższy niż w Unii Europejskiej. Niewiele firm znalazło odpowiednie rozwiązania na tych kierunkach, które zminimalizują wydatki logistyczne zleceniodawców ale takie rozwiązania już są oferowane.
Są to zazwyczaj firmy wywodzące się z Europy Wschodniej oraz wyspecjalizowane w danym kierunku.
Ideałem są firmy rosyjskie, białoruskie, ukraińskie, posiadające oddziały w Europie, które oferują dostawy drobnicy od drzwi do drzwi do swoich krajów. Firmy te świadczą także dystrybucję na swoim obszarze, co w przypadku tak rozległych krajów jak Kazachstan, Ukraina czy Rosja jest nie do przecenienia. Polski klient może zamówić usługę w polskim oddziale i dokonać rozliczenia za część lub całość usług w „jednym okienku”.
Klient powinien otrzymać nie tylko ofertę cenową na samą dostawę ale może najczęściej liczyć na fachową poradę jak w sposób właściwy poprowadzić sprzedaż i łańcuch dostaw do odbiorców produkcji. Na tym obszarze obsługi ładunków drobnicowych możemy liczyć na indywidualne podejście do potrzeb klienta, gdyż schematyczna i automatyczna obsługa zwyczajnie nie ma tu racji bytu.